divendres, 4 d’agost del 2017

Learning at Scarborough?

juliol, 2017

Tots sabeu com de bé es menja a Anglaterra, i quins horaris tan raonables tenen, així que no hi insistiré, sols mostraré alguna de les delícies que he tastat en aquest "viatge".

Començaré pel desdejuni. No ens hem atrevit amb el famós English Breakfast, però hem desdejunat ben rebé.
A l'hotel Ibis de Liverpool, bufet inclòs en el preu de l'habitació.

Durant el curs a Scarborough, hem dormit en un Bed&Breakast boniquet on Trevor i Nic ens han atés molt bé, The Cordelia, propet de la mar, no lluny del centre.

Normalment, iogurt natural amb fruita fresca molt bona (maduixes, taronja, pera, poma, raïm, meló, kiwi, prunes...) i cereals, suc de taronja, café amb llet o te i torrades amb mantega.

Algun dia especial afegim els scrambled eggs (remenat d'ous), o ou fregit, i fins i tot croissant (ho vaig comentar un dia i Trevor me'l va comprar per a l'últim dia; quin detall!).

Al mercat de Scarboroug, un dissabte, ens temptem amb açò

però preferim desdejunar en un antic funicular que baixava a la platja, el St Nicholas Café, amb unes vistes espectaculars.

O un café horrorós en la terrassa del decadent Grand Hotel, amb un solet fantàstic i amb les històries de la cambrera que havia estat a Espanya i recordava els homes espanyols (o cubans o porto-riquenys...) que,  per com bufava i li brillaven els ullets, li degueren fer passar bons moments.

I els millors, els de la casa londinenca amb la "fàbrica"

Un dels "plats" omnipresents és el Fish and chips: haddock o eglefí arrebossat amb creïlles fregides.
Diuen que on millor les fan és a Whitby, un poblet preciós de la costa de York Nord.
Nosaltres n'hem menjat a Café Fish, a Scarborough.

Menjar peix sense arrebossar (in batter) és difícil, i t'avisen que tardaran cap a mitja hora. Ho hem aconseguit al Restaurant 55, però tampoc ha merescut massa la pena. Amb cerveseta i sopa del dia amb marisc i crema de llet, 10,18 £ x 2

Un poc millor, un segon dia al Café Fish, amb tres peixos diferents

Aquesta vegada amb vi negre,
Beyond the River South Eastern Australia
Shiraz
14 % vol
Davy's Wine Mechants. Andrew Peace Wines. Piangil, Victòria, Austràlia
14,95 £

Alguns dies a la platja hem comprat en una paradeta un bou de mar preparat (Mick Grime Ltd. o Curly Fletchers, entre 3,50 i 7 £) i ens l'hem menjat allà mateix. Llàstima que comprar una cervesa, i fresqueta, era missió impossible.

També n'hem menjat el segon dia del Café Fish,

En aquest lloc, el primer dia en Scarborough, comencem amb una sopeta del dia, de peix, bona però amb molta crema de llet

I una típica pie de peix

Les pie, pastissos, són ben típics: Shepherd's (corder), Cottage's (vedella), Chicken's (pollastre), Steak and kidney (vedella i renyó de corder), Fisherman's (peix)...

Coneixeu algun vi anglés? Ens hi hem atrevit al Café Fish. La veritat és que l'amo (William) és un personatge ben particular. En entrar, et fan passar a un salonet on hi ha el menú i ell et pren nota més tard. Si dubtes, et dóna a tastar els vins, encara que no tinga oberta la botella.
Three Choirs English House Dry 2014
30% Orion/ 28% Solaris / 22% Reichensteiner / 10% Seyval Blanc / 10% Phoenix
11% vol.
Three Choirs. Newent, Gloucestershire
15,95 £ (Aprox. 8,99 £)
Fresc, floral, cítric. Agradable

Demanaríeu xoriço a Anglaterra?  I si és Yorkshire chorizo? Estant a la comarca de York i havent-hi vist els porquets a les granges obertes no ens hi hem pogut resistir, en demanem una tapa al restaurant Clark's, amb ametletes i tàperes. Curiós.

Sopa del dia, de verdura amb crema de llet.

Suprema de pollastre.

I una copeta de vi negre.

Meerestein Shiraz-Mourvedre 2016
South Africa

5,25 £ x 2 (Aprox. 6,95 £)

Total: 24,25 £ x 2

La vida en els pubs és ben curiosa, i diferent segons en quin. The Highlander, el que hi ha propet de casa, en el cliff, és dels més familiars, hi ha algun grup d'amics homes, però la majoria són parelles dona-home de mitjana edat o majors. Hi anem alguna vegada a fer-nos una cervesa (Bombardier) i una vegada aconseguim dinarsopar (9,30 £ x 2 + cerveses).

Al Cellars hem d'anar tres vegades per encertar amb l'horari (diumenge tanquen la cuina a les 17 h, i els altres dies l'obrin a eixa hora). Ha valgut la pena, un diumenge ben assolellat aconseguim tastar el Sunday Roast, ben típic de la cuina anglesa. Sols els en queda de porc i de bou (també hi ha de corder i de pollastre)
Amb una copeta de vi negre, shiraz (3,50 £ x 2).
Total: 12,25 £ x 2. Molt, molt anglés.

Un rostit semblant, però que no és de diumenge, el mengem a The Oxford Arms, un pub del segle XIX a Londres, per Candem; aquest éstà fet amb Guinness

Short Mille Bay Shiraz 2016
South Eastern Bay
13% vol.

Dinem en un pati interior; tarden molt a servir-nos, però són amables i el menjar està bé.

Total: 12,50 £ x 5

En altres pubs no tenim tanta sort; mengem les típiques salsitxes, sí, però de la qualitat, ja... A  The York (Nicholson's); 10,25 £ x 5

Ens ha faltat menjar el típic Scouse /ˈskaʊs/, un guisat de corder o de bou típic. Hauré de tornar a tastar-lo, al Pump House, per exemple. L'Scous, o Liverpool English o Merseyside English, també és l'accent i dialecte de l'anglés de Merseyside, sobretot de Liverpool.

A l'escola tenim una hora per a dinar, de 12,50 a 13,50, i habitualment anem a un Spar que hi ha prop, a alguna fruiteria o al forn Cooplands: ensalades, entrepans, fruita (les maduixes estan molt bones)... De vegades algú de l'escola reparteix pastissos...

Molts dels productes, tant del mercat, les botigues o el supermercat, porten l'etiqueta per destacar que el producte és de la Gran Bretanya o Anglaterra.
El pernil dolç prové del lloc amb què s'anomena en altres llengües (jamón de York), des del qual es va popularitzar, la localitat de York. La forma que utilitzava Robert Burrow Atkinson en la seva carnisseria de Blossom Street per curar el pernil es va fer tan popular que, ràpidament, els visitants van exportar el nom i, en altres localitats britàniques, demanaven pernil curat a l'estil de York (Viquipèdia). Hem vist granges de porquets des de la carretera, però no hem vist cap paquet que indicara el nom de York, tan sols "English ham".

Els pobres xiquets de l'escola no tenen molta sort amb el lunch que els preparen a les cases; sol haver-hi un sandvitx (poc original, amb formatge ratllat i una rodanxa de tomaca, per exemple), xips salats, una peça de fruita i una xocolatina o més.

Als hotels, sol haver-hi menjar internacional. Al Taste, el restaurant del Crown Spa Hotel, que te horaris més decents (18-21,30 h), sopem dues vegades:

La primera, hummus, Chicken Parfait,
Frittura Mista

i Penne Pesto amb bolets, alfàbrega, pinyons, formatge Grana Padano, all, oli d'oliva, pebre negre, llima i formatge feta. Deliciosos, tant que en tornem a demanar un altre dia.

Total: 17,45 £ x 2
El segon dia, comencem amb una tapa de calamars arrebossats abans de la pasta.

Els dos dies sopem amb mitja botelleta de vi
Echeverría Reserva 2015
Merlot
4-5 mesos en bóta de roure
Viña Echeverría. Molina, Curicó, Xile.
13,50 £
Fruita, espècies, pebre. Agradable.

Total: 16,10 £ x 2

L'habitual a Anglaterra és que trobes menjar de tot el món; el primer dia a Liverpool sopem en un turc, el Shiraz Turkish BBQ Restaurant. Tenim la mala sort que hi ha unes xiquetes de festa i munten molta gresca.
Comencem amb unes sopetes de llentilles (3,20 £ x 2) i una crema d'albergínia (3,80 £),

després no ens aclarim demanant unes broquetes, ens porten un assortidet que els pareix bé (15,80 £).

Amb 2 cerveses (2,95 £ x 2)
Total: 15.95 £ x 2

Un altre dia dinem en Alma de Cuba, l'antiga església catòlica de sant Pere. Té molta gràcia, i alguns dies fins i tot hi ha gospel, però nosaltres hem vist una xiques ballant samba! Ens atén, en espanyol, un xic veneçolà.

Boomerang Bay Shiraz 2015  South Eastern Australia
Shiraz
13,5% vol.
Grant Burge
22,95 £

Croquetes de creïlla i xoriço (7,50 £)

Alvocat amb pico de gallo (salsa mexicana, o salsa bandera, amb fruita i verdura fresca tallades en quadradets; 7 £).
Entrecot (25,50 £)

Ací ens cobren 1,95 £ pel pa que hem demanat, però l'aigua, com sempre, és debades.
Café i infusió.
Total: 34,20 £ x 2

També són freqüents els japonesos; en triem un de cadena, el Wagamama, però és que són tan complicats els horaris per a sopar...!
Edamame, suc natural de llima verda i poma i Wagamam ramen (11,95 £)

Tot bo.
Total: 18,70 £ x 2

A Londres en mengem un altre, al SHORYU del Soho
1 Dragon Roll

3 Kotteri Hakata Tonkotsu
2 Miso Wafu Chicken

Alguns amb cervesa (Asahi 4 £) i altres amb sake (GKK Daiginjo Chilled, 120 ml, 6 £ x 2). Lloc molt recomanable (21,15 £ x 5). Ens atenen en espanyol i ens ho expliquen tot molt bé. Hem de fer un poquet de cua per a seure, això sí.

Els fans del japo troben a Minamoto Kitchoan uns bons mochis plens de records.

I també a Katsute100

bestofengland
El que ja sembla anglés és el menjar indopakistanés. Ens recomanen l'Scarborough Tandoori Restaurant i el Rice&Spice; concretament, en aquest, el nº 55 amb corder o pollastre i mango, i l'assortit, que és el que demanem, el Seat Meals (27 £ per a 2): Papadom & Pickle Tray, Sheek Kebab, Chicken Pakora, Chicken Tikka Massala, Lamb Bhuna, Bombay Aloo, Pilau Rice, Nan.

Aigua debades i una copeta de vi blanc (3,60 £ x 2).

La gent recomana qualsevol cosa. 17,10 £ x 2

Al Brick Lane Market hi ha moltes parades amb menjar de distints països, fins i tot veiem fer una paella amb arròs SOS. Però ens abellix seure amb una cerveseta fresca així que finalment dinem... no m'ho puc creure, al mateix lloc on estiguí fa dos anys! Tants indús que hi ha i caiem al Preem Restaurant. Balti House Curry & Tandori

Espere no tornar a caure una tercera vegada...
Amb cerveses, 15,30 £ x 5

Al Shambles Market de York, mengem un rotllet de Los Moros (6 £)

i una galette provençal de Krep, amb suc de llima natural (6,50 + 4 £).

Com no podia ser d'una altra manera, dinem en algun italià
Al Tricolos, demanem pa d'all amb mozarella (i va i resulta que és com una pizza!), verduretes, que ens fan molta falta (bròquil affogato amb formatge blau; carabasseta, carlota...), una tapa de tortellini amb espinacs i ricotta, i una ensalada César, on ens posen bacó sense demanar-lo!

Total: 12 £ x 2
Lloc molt gran i poc acollidor

Al Tuscany, al costat de casa, tenim poc de temps i demanem una sopa del dia, de tomaqueta, i compartim unes tapetes de paté i bolets amb tomaca. I també una copeta (copota) de vi negre (4,90 £ x 2).

Total: 19,35 £ x 2
Lloc que s'ompli de seguida. Cal reservar. Daniel ens atén en espanyol.

M'hauria agradat entrar a l'italià de Jamie Oliver del barri a Londres, però novament els horaris ens juguen una mala passada.

I que no falte el nostre menjar, clar!
La primera nit a Londres, amb pernil, formatge, galetetes amb cacau de Paco Roig, ensalada...
I vinet de l'aeroport, que no pot anar en la maleta
Emina DO Ribera del Duero
Tempranillo
14% vol
Emina. Valbuena de Duero, Valladolid

També ens bevem un Ramon Bilbao un altre dia que, com que se'ns ha fet tard i no ens dónen sopar en cap lloc, comprem en un minisuper.
Ramón Bilbao Reserva 2011 DOCa La Rioja
90% tempranillo, 10% mazuelo i graciano
20 mesos en roure
Aprox. 12,25 €

L'últim dia, Pepa descobreix Casa Manolo, i ens regala una mesureta amb taquets de pernil; després comprem uns entrepans per a l'aeroport.

I l'estrella del viatge: tot començà quan al facebook de Ca Pepico vaig veure la foto de dos sommeliers al Tate Modern de Londres, Fernando Requeni -d'Alboraia- i Gustavo Medina. El conseguidor Pep em posa en contacte amb el primer. Gràcies!
Aquesta setmana, no es pot triar menú: Hi ha un esdeveniment especial de Carousel i Cooking in Motion, amb el xef argentí Sebastian Mazzola i la sommelier de sake Sussie Villarico.

Com que no tots volen maridar amb sake, només demanem el cocktail (9,50 £ x 4).

Quin començament! Fantàstic!

I cervesa (4,85 £ x 2)

El menú (25 £) consta de:
- Pulpo al Olivo. Polp amb dacsa morada dashi amb emulsió d'oliva, creïlles morades, cebes envinagrades i shiso.

Schnaitmann SPÄTBURGUNDER "JUNGE REBEN" Trocken
Pinot Noir
45 £

Es pot afegir al menú  Aburi Scallop a la Chalaca. Vieira a l'estil Aburi amb salsa Ponzu de tomaca i salsa peruana Chalaca. En demanem dos per a compartir (9,50 £ x 2). Llàstima no haver-ne demanat més!

Lomo Saltado Nikkei Style. Llom de bou torrat amb pa de iuca, cebes cuites i saltat de verdures.

Tot ens ha agradat moltíssim, i les postres ho acaben d'arrodonir. Matcha Sponge Cake. Iogurt, melmelada de yusu, gerds i nabius.

Acabem amb un detall que ens agrada moltíssim: sake amb prunes.

I gràcies a Fernando, tenim el privilegi de conéixer Sebastian i el seu projecte.
Un gran dia.

I hem parlat en valencià, i en castellà, i fins i tot en anglés!

Café i Infusions. Donació a la Tate: 1 £

Total: 46,23 £ x 6

A Liverpool hi ha hagut algun gintònic (són molt especials, no t'entenen si no dius "gin and tonic", i mai a la primera), a The Cavern Club o al Wall of Fame,

però a Scarborough i a Londres bevem vi i cervesa.
Hi ha hagut moments màgics amb una copeta de vi vora la mar, com el de l'Ink Lounge Bar

o el del bar de l'Spa d'Scarborough

Al costat de l'hotel de Liverpool tenim el Thomas Rigby's, pub i taverna, però els horaris per a menjar no ens apanyen mai i al final sols ens fem una cervesa (Carling), al pati interior, tot un esdeveniment social, i més dissabte de vesprada.
"12 Best Beer Gardens in Liverppool"

Amb l'escola fem una ruta pels voltants d'Scarborough i els seus pubs: Raven HallThe Bryherstones (Timothy Taylor's) i The Old Scalby Mills (North Bay, Brakspear).

Un altre pub on hem passat bons moments és The Crown Tavern, amb la Hobgoblin.

Fins i tot Entre tarongers s'ha fet una cervesa en un Nicholson's!

El Pimm’s es una clàssica beguda estiuenca de ginebra amb licor de crema i fruita que es pren com a aperitiu o en cerimònies o esdeveniments esportius. Veiem una terrasseta passejant per Liverpool on en preparen, però els 25º ens fan arrere, i el canviem per un Pimm's Cider Cup. Molt refrescant.

Una de les cadenes a què hem recorregut per a prendre un bon café és Costa (fundada a Londres per dos italians, els germans Costa, en 1971), on fins i tot tenen "cortado".

Al barri de Brick Lane en trobem un, en un antic teatre o alguna cosa pareguda, on el fan molt bo i s'hi està bé.
"Delicious English Food"

I ha plogut, però res a veure amb les últimes visites...